Sunday, November 30, 2008

Akhlaq itu bukan lalang

Akhlaq itu bukan lalang
Tumbuh sendiri di tanah lapang
Tak perlu baja, tak perlu dijaga
Naik sendiri tumbuhnya melata
Akhlaq itu adalah buah
Tumbuh bergantung di pohon berakar
Perlu dibenih agar bercambah
Dibaja subur hingga membesar
Akar itu ibarat Aqidah
Menambat amal kepada Allah
Telah kenal Tuhan yang disembah
Dalam ke luar, jiwa berserah
Dahan dan daun umpama Ibadah
Memproses Aqidah berpandukan Sunnah
Kaifiyatnya menuntut tepat dan sah
Setelah matang, berhasillah buah
Aqidah, Ibadah, akhirnya Akhlaq
Itulah Syariah, agama yang Haq…
Sengaja saya karangkan kata-kata di atas, untuk melihat di mana Akhlaq dalam agama Allah yang kita anuti ini.
Akhlaq bukan lalang, yang tumbuh sendiri di mana-mana sahaja. Ia memerlukan usaha, bermula dengan benih dan baja, penjagaan yang rapi sepanjang masa, agar nantinya pokok berbuah… menghasilkan Akhlaq.
Namun, hari ini sukar benar untuk mencari petani yang menyemai buah Akhlaq… mencari ‘ilmu’ Akhlaq amatlah payah.
“Tak apa, kalau Aqidah dah betul, Ibadah dah sahih, eloklah nanti akhlaqnya”, kata seorang ustaz, apabila diminta mengajar tentang Akhlaq.
Ya, kalau kita minta sesiapa mengajar bab akar, ramai yang boleh mengajar. Akar dibahas hingga tersembam ke muka bumi. Menghuraikan tentang Aqidah, bertahun lamanya… atas alasan, segala-galanya dalam agama ini, paksinya adalah Aqidah.
Ya, kalau kita minta sesiapa mengajar bab batang, ranting dan daun, ramai yang boleh mengajar, meleret bertahun-tahun. Membetulkan solat membetulkan ibadah… bertahun lamanya… seolah-olah kemuncak agama ialah pada sahihnya Ibadah.
Tetapi jika kita meminta sesiapa mengajar bab Akhlaq, ramai guru yang tidak selesa. Kalau ada yang mahu, dipakejkan pula ke dalam Tariqah, lantas yang awam menggaru kepala.
Akhirnya Akhlaq menjadi subjek terbiar.
Pandai-pandai sendirilah kamu nak berakhlaq. Akhirnya kita miskin Akhlaq.

 
DISKUSI TENTANG KRISIS AKHLAQ
Saya timbulkan hal ini selepas berbual dengan orang kuat An-Nidaa’, iaitu Haji Zainuddin atau lebih dikenali sebagai Pak Din. Semasa berbual lewat malam selepas menghabiskan ceramah 7 Habits saya, Pak Din mengeluh tentang krisis Akhlaq.
“Ramai yang berlepas tangan bab Akhlaq ni, ustaz”, kata Pak Din.
Saya mengangguk.
“Sampai ustaz-ustaz sendiri pun mengalami krisis Akhlaq. Datang lewat, tak tepat masa… semua rasa biasa. Pinjam barang tak pulang balik, rasa biasa… tak rasa hina diri, tak rasa berdosa”, kata Pak Din lagi.
“Timbul soalan besar di sini, Pak Din. Orang Barat sana tu, menepati masa. Bekerja amanah. Saya pernah jumpa orang Ukraine semasa di Ireland, yang berpindah ke tempat saya kerana dipulau di tempat lamanya atas kesalahan menipu. Sungguh aib menipu ini kepada mereka”, saya mengulas.
“Soalnya, orang Barat ‘tak ada agama’ tapi ada tabiat positif. Ada HABIT. Kita yang ada agama, tak ada Akhlaq. Habis, macam mana nak jawab kalau ada orang persoalkan, apa gunanya agama kalau yang beragama tidak berakhlaq, sedangkan Barat tanpa Islam pun boleh lebih ‘Islamik’!”, saya cuba mencetuskan persoalan yang lebih meruncing.
“Hmm… apa pandangan Hasrizal? Di mana silapnya?”, Pak Din berkerut dahi berfikir. Tiga empat orang rakan yang lain turut sama.
“Pada saya Pak Din, Akhlaq ini bukan lalang, boleh tumbuh sendiri. Ia memerlukan usaha. Habit positif di Barat bukan tercetus sendiri. Mereka mengajar dan belajar mengenainya”, saya memberikan pandangan.

BARAT BELAJAR DAN MENGAJAR ‘HABIT’ (AKHLAQ)
Memang dalam sejarah Barat, kesan kepincangan Kristianiti, ramai yang membuang agama. Tetapi yang dibuang itu adalah ritual. Substance atau intinya masih dijaga dan dipupuk.
Lihat sahaja 7 Habits oleh Stephen Covey. Ia dipelajari di sekolah-sekolah. Untuk membentuk tabiat positif, ada teknik dan kaedahnya. Ia diajar dan dipelajari secara intensif di sekolah-sekolah.
Jika anda berpengalaman duduk sekelas dengan pelajar Amerika, anda pasti bersetuju dengan saya bahawa kebanyakan mereka mempunyai keyakinan diri yang tinggi. Hingga kadang-kadang lebih dari diri yang sebenar. Tengok sahajalah American Idol di peringkat awal ujian bakat. Terlebih yakin hingga tak boleh terima hakikat yang dirinya lebih merdu jika tidak bersuara.
Keyakinan diri itu diajar, diasah dan dibentuk. Ada kaedah ada caranya.
Maka kalau mereka memandu, pasti berhenti di lintasan Zebra. Masuk pejabat mesti tepat masa. Mesyuarat mesti kemas dan aktif. Malah jika cikgu bertanya soalan, murid-murid ghairah menjawab… biar pun jawapannya selalu salah.
Mengapa begitu?

PARENTING
Ibu bapa yang biasa saya lihat di Barat, memuliakan manusia seawal usia. Mereka tidak memperlekehkan anak-anak. Jika anak berusia 3 tahun mahu bercakap, mereka akan berhenti bercakap dan memberi perhatian dan telinga.
“Eh, diamlah. Orang tua nak bercakap, kamu sibuk nak bercakap. Gi main sana!”, ini bahasa biasa kita terhadap anak-anak sendiri.
Potensi mereka dibunuh awal-awal lagi.
Barat boleh buat semua ini sebab mereka memuliakan manusia. Lantas mereka berminat mengkaji manusia. Sebab itu, majoriti disiplin Sains Kemanusiaan seperti Psikologi, Sains Politik, Kaunseling, Komunikasi dan lain-lain, dibangun dan dikembangkan oleh Barat.
Cumanya, dengan membelakangkan agama, tabiat itu mudah tersasar. Nilai mudah berubah. Puncanya ialah kerana tiada nilai Ta’abbud. Tiada Ubudiyyah kepada Allah. Tiada reference point dalam hidup.
Kebaikannya, terpisah dan tidak berhubung dengan Tuhan, kerana ramai yang berkrisis terhadap ritual dalam agama. Maka rugilah Barat dari sudut Ta’abbud kerana meninggalkan ‘agama’ (ritualnya).

 
UMAT ISLAM BAGAIMANA?
Apahal pula dengan umat Islam.
Kita sangat mementingkan ritual, sehingga menyangkakan ia puncak agama.
“Agenda kita hanya Tauhid dan Ibadah. Apa kena mengenanya tajuk-tajuk pelik ni dengan matlamat An-Nidaa’?”, ada orang yang pernah mempersoalkan tindakan Pak Din dan kepimpinan An-Nidaa’ mempelbagaikan tajuk Wacana Ilmiah mereka.
“Habis, takkan nak betulkan solat ikut cara Nabi sampai bertahun-tahun? Tak betul-betul lagikah solatnya? Takkan nak bahas Aqidah dari muda sampai ke tua. Ni masalah umat macam-macam ni, bawalah Aqidah yang benar dan Ibadah yang sahih itu, untuk menanganinya!”, balas Pak Din, sebagaimana yang diceritakannya kepada saya.
HIDUPKAN KEMBALI TUJUAN AGAMA
 
 
إنما بعثت لأتمم مكارم الأخلاق
“Sesungguhnya aku telah diutuskan untuk menyempurniakan kemuliaan dan nilai Akhlaq” (Disahihkan oleh al-Albani - 1/45)
 
Ya. Atas dasar itulah saya amat menghargai usaha Imam al-Ghazzali menulis kitabnya Ihya’ ‘Ulumiddin.
Al-Ghazzali kecewa dengan golongan Fuqaha’ yang terperangkap di dalam ritual. Sedangkan solat disyariatkan untuk membentuk peribadi, mendidik hati. Untuk Akhlaq. Tetapi umumnya di masa itu, orang sibuk dengan rukun dan syarat Ibadah, tetapi peranan Ibadah dalam membentuk jiwa dan Akhlaq tidak dipedulikan. Maka agama menjadi ritual… kulit semata.
Yang kuat sembahyang itulah yang kuat temberang.
Yang bertudung itulah yang paling tak malu.
Yang berkelulusan agama itulah MUSUH agama.
There must be something wrong, either with the input or the process…!
Hari ini, timbul gelaja keruntuhan Akhlaq.
GENERASI KURANG AJAR
Ada yang risau, generasi muda sekarang tak hormat Ulama’. Maka jari ditunding kepada manhaj. Manhaj dipersalahkan. Cara belajar dipersalahkan.
Benarkah itu puncanya?
Benarkah kalau belajar bertalaqqi dengan guru lagi bersanad, maka terhindar dari gejala Akhlaq? Benarkah cara tradisional lebih membentuk Akhlaq berbanding cara moden ala-ala universiti, sijil dan ijazah?
Saya lihat, dan anda semua melihat… sama ada yang ikut aliran Tradisional, atau yang tidak Tradisional (Tajdid, Salafi, etc…), dua-dua suka memaki hamun sesama sendiri. Tebing kiri memaki Al-Albani, tebing kanan memaki Al-Buthi. Bukan sahaja tidak menghormati ulama’ tetapi memang tidak pandai menghormati sesiapa, muda dan tua.
Pada saya, ia bukan salah manhaj. Ramai yang beraliran tradisional tetapi tetap gagal memelihara Akhlaq ketika berdiskusi, bercakap dan menulis. Ramai juga Salafi yang bersanad dan mengaji berlaga lutut dengan guru, turut gagal berakhlaq ketika bercakap dan menulis.
Maka, bukan method belajar yang saya bimbang, tetapi apa yang diajar dan apa yang dipelajari, itu yang lebih utama.
Pada saya, bukan Salaf atau Khalaf yang menjadikan generasi muda kurang ajar. Tetapi mereka yang kurang ajar ini yang beraliran Salaf dan Khalaf. Lantas kurang ajar itu terpalit pada manhaj yang sudah cukup matang dan lama, lagi berjasa kepada agama. Sebagaimana Islam terfitnah oleh kelakuan penganutnya, begitulah juga manhaj disalah ertikan oleh kemarau Akhlaq pendukungnya.

Mengapa?
Kerana kita semakin percaya bahawa Akhlaq ialah lalang. Tidak perlu diajar tidak perlu dirunsing.
Akhlaq tumbuh sendiri tanpa perlu disemai, dibaja dan dijaga!
Lantas agama kita hanya sibuk dengan ritual, tetapi substance berupa Akhlaq, Tabiat, Habit… dibiarkan …
Pandai-pandai sendiri… kerana percaya ia lalang.
Ada sahaja tanah lapang… tumbuhlah ia menghijau melata.
Hakikatnya, apabila kita tidak membenih Akhlaq, apa yang tumbuh hanya benar-benar lalang yang menyakitkan mata… lantas menjadi makanan lembu semata.
Apa nak jadi ni?


aritkel dipetik
anashirazy maleqqo..

No comments: